به گزارش خودروکار، امیرحسن کاکایی اظهار کرد: در دنیا نهادهای مستقلی وجود دارند که کیفیت خودروهای در حال تولید را ارزیابی کرده و نتایج را در اختیار شهروندان قرار میدهند.
او با بیان اینکه در ایران نیز باید یک نهاد مستقل برای ارزیابی کیفیت کالا و خدمات ایجاد شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران کار ارزیابی خودروهای داخلی را انجام میدهد اما مشکلی که وجود دارد این است که این شرکت مستقل نبوده و هزینههای آن در قرارداد با خودروسازان تامین میشود.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: وقتی هزینههای یک شرکت بازرسی از سوی شرکتهایی که مورد بازرسی قرار میگیرند تامین شود، خود به خود راه اعمال نفوذ برای این شرکتها و بروز اتفاقاتی چون سانسور گزارشهای ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی باز میشود.
او افزود: بنابراین این وضعیت باید اصلاح شده و نهادی وظیفه بازرسی از کیفیت کالا و خدمات از جمله خودرو را بر عهده بگیرد که به طور کامل مستقل بوده و از نظر مالی وابسته به شرکتها نباشد.
کاکایی با بیان اینکه تا آن زمان همین گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی باید به صورت کامل منتشر و در اختیار مردم قرار گیرد، تصریح کرد: سانسور و حذف نمرات منفی خودروهای داخلی از گزارشهای ارزیابی کیفی این محصولات نقض حقوق مصرفکنندگان بوده و باید جبران شود.
پیش از این گزارش شده بود که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برخی از بخشهای گزارشهای ماهانه ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی از جمله نمره منفی خودروها را که مربوط به وضعیت شاخصهای ۹ گانهای همچون وجود سر و صدای اضافی، نفوذ آب و غبار در خودرو، وضعیت تزئینات داخلی، کیفیت رنگ و ایرادات بدنه خودرو است از نسخه عمومی این گزارشها حذف کرده است.
در پیگیری علت این موضوع نیز شنیده شد که اعمال فشار یکی از خودروسازان کوچک مونتاژکننده خودروهای چینی باعث محدود شدن گزارشهای عمومی ارزیابی کیفی خودروهای داخلی شده است.
پیش از این با ارزیابی نمرات منفی خودروهای داخلی، گزارشهایی درباره ایرادات کیفی خودروهای در حال تولید از جمله درباره وجود مشکل نفوذ آب و گرد و غبار در برخی خودروهای داخلی شامل "سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۳۱، تیبا، تیبا هاچبک (محصولات سایپا)، سمند تبریز (محصول ایران خودرو) و امویام ۵۵۰ (محصول خودروسازی مدیران) " منتشر شده بود.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/